Ny prisutdeling for kampanjer på kino!

Publisert 14-11-2018

CAPA og Media Direct Norge lanserer ny prisutdeling for kampanjer på kino.

BSA Logo1000.jpg

Markedet for kinoreklame vokser. Nå skal de beste reklamekampanjene hedres i Big Screen Awards.

31. januar 2019 går prisutdelingen «Big Screen Awards» av stabelen for første gang på Odeon Storo i Oslo. Der skal de beste reklamekampanjene kåres i kategoriene:

  • Beste film – riks
  • Beste film – lokal
  • Beste match
  • Beste utvidet bruk av kinoarena
  • Årets nykommer
  • Best i test

Les mer om kategoriene her: Big Screen Awards

Utdelingen erstatter «Gullfilmen» og arrangeres av Media Direct Norge og CAPA.

- Endelig får vi en skikkelig kåring hvor vi kan feire det unike mediet kino faktisk er, og ikke minst showcase alt det flotte materiellet og de kreative kampanjene vi har på kinoarenaen, sier CEO i CAPA, Jan Tore Kristiansen. 

Besøkstallene på kino øker
Nordmenns årlige kinobesøk har – med kun noen få unntak – ligget stabilt rundt 11,8 millioner siden år 2000. 

Tallet ventes å stige til rundt 12,4 millioner i 2018.

Mens mange andre mediekanaler opplevde annonsesvikt, har omsetningen av kinoreklame økt med 24,7 prosent hitill i år. 

Forventer økt omsetning på 18 millioner kroner
Deres prognose viser at inntektene fra kinoannonsering i år vil vokse med 18 millioner kroner i forhold til 2017.

Markedssjef Christer Solberg i Media Direct Norge sier veksten gjør det naturlig å hedre flere av de gode reklamekampanjene på kino.

- Etter suksessen med Gullfilmen ønsker vi nå å gjøre noe enda større ut av arrangementet. Vi ønsker å involvere flere annonsører og byråer. Det er rett og slett så mange gode reklamefilmer og kampanjer på kino som vi mener fortjener oppmerksomhet. 

- Vi har derfor utvidet konkurransen, som nå omfatter seks kategorier og dermed gir mulighet for at flere skal hevde seg. 

Humor og følelser er viktig 
Utdelingen gjelder reklamekampanjer som ble vist på kino mellom 1. januar og 31. desember 2018. 

Tester indikerer at reklamefilmer som blir en del av underholdningen i kinosalen er de som fungerer aller best på kino.

Humor er et virkemiddel som fungerer godt, eller man kan appellere til følelser. Hvis man i tillegg har et unikt konsept, er sjansen stor for at opptil 75 % av kinopublikummet nyter reklamefilmen. 

En undersøkelse gjennomført i august, viser at størstedelen av kinopublikummet faktisk anser reklame som en del av kinoopplevelsen.

Juryleder Maria Aas-Eng sier følgende: – Kino er en kanal med sterke presentasjonsegenskaper, noe som gjør den godt egnet for merkevarebygging. I tillegg står kino også sterkt i unge målgrupper. I tråd med sterkere fokus på langsiktig merkebygging, særlig mot yngre segmenter, opplever vi at kino stadig oftere blir vurdert som en relevant kanal for mange annonsører.
 

Årets jury består av: 

Mediebyrå
Maria Aas-Eng: CEO @ RED gruppen
Marie-Louise Alvær: CEO @ PHD
Jarle Thalberg: Media Director @ Group M
Hanne Eilen Lohne: Client Director @ Mindshare
Peder Mittet: CEO @ Publicis
Aris Theophilakis: CEO @ Futatsu 

Reklamebyrå
Ole Kristian Hustad: Daglig Leder @ Morgenstern
Eirik Mikalsen: Director of Insights @ McCann
Arnar Halldorsson: Visuell Director @ Nord DDB
Jon Fredrik Sandengen: Rådgiver @ Per Høj 

Kunde
Ole André Skarbøvik: Kommersiell direktør @ RIKS TV
Rita Helgesen Marketing Communications Manager @Norsk Tipping 

Andre
Håvard Bakken: Fagdirektør @ ANFO
Ingvar Sandvik: Utviklingsdirektør @ Kantar

For mer informasjon, kontakt: 

Silje Helen Gundersen
Insights & Research Manager
CAPA Kinoreklame AS
E-post:
Tlf: 473 33 383 

Christer Solberg
Markedssjef
Media Direct Norge
E-post: 
Tlf: 922 97 780


CAPA
CAPA distribuerer kinoreklame til omtrent 45 kinoer som samlet leverer ca 5,3 millioner besøkende hvert år. Dette utgjør ca 47 % av det kommersielle kinobesøket i Norge

Media Direct Norge
Media Direct Norge er markedsleder (53%) innen kinoreklame i Norge med 84 kinoer, blant annet alle Nordisk Film kinoene i Oslo. Selskapet er et datterselskap av Nordisk Film Kino, som er et selskap i Egmont.