Gullfilmen 2017 til Norvegias "Fisketur"

Publisert 08-02-2018

Tine og Norvegia med reklamefilmen «Fisketur» vant Gullfilmen 2017, reklamekåringen for kinoreklame.

Gullfilm2017-1000x600.jpg
Gullfilmen-vinnerne 2017: Morten Sohlman (kundeansvarlig MediaCom), Nina Skotte (markedssjef Tine), Lauriane Dutruel (merkevaresjef Tine) og Kristin Berg (reklamebyrået TRY). Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no ©

I dag ble Tine og reklamebyrået TRY utropt som vinner av Gullfilmen 2017 – og overrakt premien på Vika Kino i Oslo.

Fornøyde vinnere
Det var noen svært så fornøyde vinnere som var på plass i kinosalen.

-Dette hadde vi ikke forventet. Det har vært mange gode filmer. Desto mer hyggelig å se at filmen favner mange og at folk forstår budskapet, sier Nina Skotte, markedssjef hos annonsøren Tine.

-Vi ville tilføre konseptet noe emosjonelt og nært. Vi har vært hjertet av Norge. Og selvfølgelig hadde vi tro på filmene i dette konseptet, sier Kristin Berg, prosjektleder hos reklamebyrået TRY.

Sølvfilmene
De fire Sølvfilm-vinnerne som konkurrerte om å vinne Gullfilmen 2017 var følgende fire reklamefilmer:

Den første Sølvfilmen i 2017 gikk til Forsvaret og filmen «Noe mer enn en utdanning». Sølvfilm nummer to gikk til reklamefilmen «The Kid» fra Statens Vegvesen. Tredje Sølvfilm 2017 gikk til flyselskapet Norwegian og filmen «America – Just Like The Movies». Sølvfilm nummer fire i rekken gikk til Tine med Norvegia-reklamen «Fisketur».

Bak Sølvfilm-vinneren i 1. kvartal til Forsvaret sto reklamebyrået TRY med blant andre Caroline Ekrem, Sara Hødnebø, Øystein Halvorsen, Karin Lund, Marte Heiersted og Lars Mitlid. Motion Blur var produksjonsselskapet bak vinnerfilmen. 

Bak Sølvfilm-vinneren for 2. kvartal til Statens Vegvesen sto reklamebyrået Kitchen og produksjonsselskapet One Big Happy Family.

Bak Sølvfilm-vinneren for 3. kvartal til Norwegian sto reklamebyrået TRY med teamet Camilla Bjørnhaug, Preben Moan, Susanne Hovda, Marius Aasen, Trond Sandø, Anja Sandberg Nordbø og Kristin Berg. Bacon var produksjonsselskapet.  Regien var ved Bart Timmer.

Bak Sølvfilm-vinneren for 4. kvartal til Tine sto også reklamebyrået TRY, med Atlas som produksjonsbyrå. Produsent var Kristian Kjelman og Kavar Singh var regissøren bak filmen. Og filmen fra TRY ble dermed den tredje Gullfilmen-vinneren i historien.

Gullfilm2017 skjerm1000x600.jpg
Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no ©

Dominerende Try
TRY sto med andre ord bak tre av fire Sølvfilmen-vinnere i 2017 – og byrået stakk også av med den gjeve Gullfilmen 2017.

Det er kinoreklame-selskapene Media Direct Norge og CAPA Kinoreklame som står bak etableringen av Gullfilmen. I 2015 vant filmen «Butler» fra Joh. Johannson historiens første Gullfilmen. I 2016 gikk filmen «Vær så snill!» fra Vinmonopolet helt til topps og vant Gullfilmen. Den tredje i rekken av Gullfilmen-vinnere ble dermed Tine og Norvegia med reklamefilmen «Fisketur».

Juryens begrunnelse
Juryen skriver blant annet følgende om Gullfilmen-vinneren 2017:

«Den er lun, den er fin – og det er ikke bare øynene som faller for denne reklamefilmen. Musikken er treffende – og det er helheten som gjør den til vinneren av Gullfilmen 2017. Og dette er ikke minst en historie som treffer mange i kinosalen. En historie om generasjoner – en historie om kommunikasjon som treffer. Filmen ivaretar merkevarens merkeposisjon. Vi kjenner hva merkevaren lover sitt publikum. Og den leverer i beste velgående. Filmen inviterer seerne på en behagelig måte. Det er null støy. Det er ingen aggressivt selgende elementer. Men den går i høyeste grad hjem. Vi husker den, vi minnes den – ja, vi rett og slett digger den. Gratulerer så masse til Tine og Norvegia og reklamebyrået TRY med reklamefilmen «Fisketur» og Gullfilmen 2017».

Det er kun norskproduserte filmer, eller filmer produsert av utenlandske selskaper målrettet helt og fullt mot det norske markedet, som blir vurdert av jurymedlemmene. Den skal ha blitt vist på norske kinoer, formidlet av CAPA og/eller MDN.

Lasse1000x600-2.jpg
Lasse Gimnes. Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no ©

En ekte vinner-film
Juryleder Lasse Gimnes i GimCom mener det ble en svært verdig Gullfilmen-vinner.

-En virkelig verdig vinner – og en svært lite påtrengende vinner av Gullfilmen 2017. En behagelig reklamefilm som viser storhet i både bilder, manus og musikk. Kort sagt; en ekte vinner-film, sier Lasse Gimnes.

Juryen har bestått av følgende bransjepersoner. Lasse Gimnes, daglig leder i GimCom AS, Thomas Borge, researcher i Media Direct Norge AS, Agnes-Maarja Tero, markedskoordinator i CAPA Kinoreklame, Ingvar Sandvik, Marketing & Associate Director i TNS Gallup, Geir Kjærnes, adm. dir. i mediebyrået In Sight AS, Jannicke Haugen, adm. dir. i Nordisk Film Kino samt tidligere merkevaresjef i TV 2, nå strategisk rådgiver og partner i Breakfast, Ole Eliassen.

Gunnar1000x600.jpg
Årets vert var Gunnar Holm-Lintermann, Media Direct Norge. Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no ©