MDN og Filmweb med digital reklame-satsing

Publiceret 18-05-2017

Media Direct Norge og Filmweb går sammen om reklamesalg på nett.

Selskapene ønsker å følge kinogjengeren både før og etter kinoforestillingen. Den digitale kinosatsingen har fått navnet «Kinoreisen». Den inkluderer reklame både på web, mobil, app og på kinolerret.

Kinoreisen
- Med «Kinoreisen» vil annonsøren få mulighet til å følge kinogjengeren i en lengre prosess. Ja, fra kinogjengerne orienterer seg om filmene, til de kjøper billetten, etter hvert ser filmen og også i tiden etter at kino-opplevelsen er over, sier adm. dir. Ronny Lieblein i MDN.

Gjennom benyttelse av brukerdata får MDN og Filmweb muligheten til å følge kinogjengeren tettere og over lengre tid enn tidligere.

- Med denne satsingen skal vi levere et bredere og enda mer treffsikkert reklamebudskap enn tidligere. Produktet innebærer også at vi når kunden langt flere ganger gjennom å koble kinolerret med digitale flater. Dette er en satsing vi har stor tro på, sier adm. dir. Harald Løbak Sæther i Filmweb AS.

Kinogjengerens startsted
- Filmweb er Norges ledende filmportal og film- og kinobransjens kompetansehus innen digitale medier. Bedriften er ansvarlig for utvikling, drift og vedlikehold av filmbransjens mobil- og internettjenester. For publikum er Filmweb det naturlige startstedet for å orientere seg om film på kino, sier Harald Løbak Sæther i Filmweb AS.

Hver måned besøker opptil 2 millioner unike brukere portalen Filmweb, hvilket gjør den til en stor markedsplass for salg av kinobilletter. Media Direct Norge er Norges største innen reklamesalg på kino og eies 100 prosent av Egmont-eide Nordisk Film. 

- «Kinoreisen» gir annonsøren et nytt og sterkere kino- og filmprodukt. Og det gir annonsøren muligheten til å følge en attraktiv målgruppe over lengre tid. Det er ingen hemmelighet at kino treffer en ung og attraktiv målgruppe for de aller fleste annonsørene, sier Ronny Lieblein.

Kinoreklame i vinden
Kino var en vinner i mediemarkedet i 2016. Totalt ble det solgt 13,1 millioner kinobilletter i Norge i fjor. Man må tilbake til 1983 for å finne et år med flere solgte kinobilletter. Også i reklamemarkedet var kino en vinner i fjor. Ifølge Mediebyråforeningens tall økte reklameomsetningen på kino med 46,3 prosent fra 2015 til 2016.

Også reklameåret 2017 har startet godt for kino som mediekanal. Etter årets fire første måneder kan kino som reklamebærer vise til en økning på 29,1 prosent sammenlignet med tilsvarende periode i 2016.

- Ja, vi har hatt en svært god start på det nye året. Reklamesalget var svært godt i 2016. Alt tyder på en solid vekst også inneværende år. Da er det fint med nye og digitale reklame-produkter som «Kinoreisen», sier Ronny Lieblein.