Nytt reklameformat på kino

Publiceret 10-03-2017

Infinitum blir første i Norden til å riste kino-publikummet med 4DX.

Infinitum 4DX-1000.jpg

Nå skal kinopublikummet bli enda mer inkludert i reklamebudskapet. Reklamesalgsselskapet Media Direct Norge satser nå på det nye formatet 4DX som gir kinogjengeren opplevelser som vind, regn, lyn, lukter og seter i bevegelse. Infinitum er aller først ut som annonsør i dette formatet i det nordiske markedet. Premieren er 10. mars på Ringen Kino i Oslo.

Kino vokser som reklamebærer
Kinobransjen satser på ytterligere økning i reklameomsetningen på kino. Ferske tall fra IRM viser at kino er en av vekst-vinnerne blant de norske mediekanalene i 2016. Kino økte reklameomsetningen med 16,1 prosent fra 2015 til 2016, og omsatte kino-reklame for 160 millioner kroner i 2016. Nå tror Media Direct Norge at det nye formatet 4DX vil skape enda flere muligheter for vekst på kinomarkedet. 

- Kino som reklamebærer er en mediekanal i kraftig utvikling. Kino er en primærvirksomhet for målgruppen og vi får stadig bedre research. Folk strømmer til kinoen for å se gode filmer, fordi kino-opplevelsen stadig blir bedre. Det gjelder også effekten for annonsøren. Det er all grunn til å tro på videre vekst i kinoreklame-markedet, sier administrerende direktør Ronny Lieblein i Media Direct Norge (MDN) som er størst på reklamesalg på kino i Norge.

Tallene fra Mediebyråforeningen viser enda sterkere reklamevekst for kino som reklamekanal. I følge Mediebyråforeningens tall for 2016 vokste reklameomsetningen for kino med 46,3 prosent, og det i et totalmarked som hadde en oppgang på 0,7 prosent.

Kino er på offensiven både i forhold til antall besøkende og reklameomsetning. Antall solgte kinobilletter økte fra 12 millioner i 2015 til drøye 13,1 millioner i 2016, viser tall fra Film & Kino. Ikke siden 1983 har det blitt solgt flere kinobilletter i Norge.

Nye muligheter for annonsører
Ringen kino er først ute i Norden med 4DX-teknologi i kinosalen. Det nye formatet byr på en helt ny kinoopplevelse, og nye muligheter for annonsører.

- Det betyr nye muligheter og virkemidler for annonsører. Dette blir en helt ny kinoopplevelse. Her er det muligheter for å oppleve effekter som for eksempel vind, regn, lyn, lukter og bevegende seter. Vi er stolte av å være først i Norden og Nord-Europa med en slik reklamemulighet på kino, sier Ronny Lieblein. 

Infinitum, som eier og drifter pantesystemet, er Nordens første annonsør på 4DX-lerrettet. Premieren på reklamefilmen i det nye reklameformatet skjer på Ringen kino 10. mars.

- Det er utrolig gøy for oss å være først ute i Norge med reklamefilm på et helt nytt format. Filmen vi viser har et viktig budskap, og vi håper det nye formatet gir et ekstra inntrykk på folk i kinosalen. Vi gleder oss til å følge utviklingen, sier Randi Haavik Varberg, direktør for informasjon og marked i Infinitum.  

- På sikt kan dette reklameformatet bli stort og viktig, men det vil tiden vise. For oss er det viktig å ligge langt fremme når det gjelder innovasjon og muligheter. Så vil vi se hva som virkelig tar av, og hva som ikke tar helt av. Slikt er vanskelig å spå, sier Ronny Lieblein.

- Dette er et prøveprosjekt – og vi vil nå høste erfaringer. Så får vi se utviklingen her. Blir dette en suksess, så er det stor sannsynlighet for at vi øker antall kinoer hvor vi kan tilby nettopp reklame i 4DX, sier Ronny Lieblein.

Se mer om 4DX her:
www.cj4dx.com/effects

Reklamefilmen til Infinitum som gjøres om til 4DX-format og vignetten til Media Direct Norge kan du se nedenfor.