Sølvfilm til Norwegian

Publiceret 06-10-2017

«America – Just Like The Movies» er kåret til den beste kinoreklamen i det tredje kvartalet i 2017.

Norwgian America.jpg

Reklamefilmen fra flyselskapet Norwegian får sin Sølvfilm og er nå kvalifisert for 2017-finalen i reklamekåringen for kinoreklame.

Det er kinoreklame-selskapene Media Direct Norge og CAPA Kinoreklame som står bak etableringen av Gullfilmen. I fjor gikk filmen «Vær så snill!» fra Vinmonopolet helt til topps og vant Gullfilmen. I 2015 vant filmen «Butler» fra Joh. Johannson historiens første Gullfilmen.

Hard konkurranse
Den første Sølvfilmen i 2017 gikk til Forsvaret og filmen «Noe mer enn en utdanning». Sølvfilm nummer to gikk til reklamefilmen «The Kid» fra Statens Vegvesen. Og denne gangen var det ingen som kunne hamle opp med reklamefilmen fra flyselskapet Norwegian. Tre av fire filmer er nå klare for den såkalte Gullfilmen-finalen.

Alle kvartalsvinnere, det vil si de som blir tildelt Sølvfilm, er med og konkurrerer om Gullfilmen som deles ut i starten av neste år.

Seks filmer var med i finalekampen om den tredje Sølvfilmen i 2017. Det var filmen «It`s a hard knock life» fra Tine Melk, «America – Just Like The Movies» fra Norwegian, KSL Matmerke med «Nyt Norge», Avinor med «Hele Norges flyplass», Ikea med «La livet ditt innrede stua» og Talkmore sin film «Det koster så lite #7».

Skaper drømmer
Juryen skriver blant annet følgende om vinnerfilmen fra Norwegian i tredje kvartal 2017:

«Norwegian er på riktig kurs – også når det gjelder reklamefilm. Med sin «America – Just Like The Movies» sjarmerer flyselskapet – og skaper reiseglede. Den skaper drømmer – og den gir forventninger om flotte opplevelser. Og reklamebyrå samt produksjonsselskap har gjort et solid håndverk fra A til Å. Selve castingen er svært så bra. Det samme er manus, lydarbeid, men også foto og klipp. Morsomt er det også å se at Norwegian satser på å bygge verdier og assosiasjoner utover pris som virkemiddel i sin kommunikasjon. Ja, dette gir juryen lyst til å ta en lang, lang reise».

Bak vinnerfilmen står reklamebyrået Try med teamet Camilla Bjørnhaug, Preben Moan, Susanne Hovda, Marius Aasen, Trond Sandø, Anja Sandberg Nordbø og Kristin Berg. Bacon er produksjonsselskapet bak vinnerfilmen.  Regien er ved Bart Timmer.

Det er kun norskproduserte filmer, eller filmer produsert av utenlandske selskaper målrettet helt og fullt mot det norske markedet, som blir vurdert av jurymedlemmene. Den skal ha blitt vist på norske kinoer, formidlet av CAPA og/eller MDN.

Vekst i 2017
Kino-reklamen har hatt en sterk vekst også i 2017. I årets syv første måneder vokste reklamemarkedet for kino med 22,4 prosent, ifølge Mediebyråforeningen, og det i et totalmarked som hadde en oppgang på 4,8 prosent.

Som ekte film
Adm. dir. Ronny Lieblein i Media Direct Norge sier følgende om vinner-filmen fra tredje kvartal 2017.

-Norwegian spiller på de sterkeste grunnene til at folk drar til USA. Reklamefilmen er jo som ekte film. Meget god reklamefilm, sier Ronny Lieblein.

Engasjerer
Markedskoordinator i CAPA, Agnes-Maarja Tero, sier følgende om vinnerfilmen fra Norwegian.

- En stor film fra Norwegian med perfekt plassering på kinoen. Reklamefilmen bygger seg opp på en morsom måte og engasjerer førstegangsseeren til å undre på hva «pay-offen» kan være, og de som har sett den før oppdager nye morsomme detaljer. En perfekt måte å illustrere nordmenn på reise - og reklamefilmen gir følelsen av å besøke et sted du har sett bare på film, sier Agnes-Maarja Tero.

Grundig manus
Juryleder Lasse Gimnes i GimCom ble godt underholdt av reklamefilmen fra Norwegian.

-En flott reklamefilm som virkelig gir deg lyst til å dra på tur. Filmen skaper drømmer. Herlig å se at Norwegian kommuniserer annet enn pris – ja, Norwegian er på korrekt «flight». Og her er det mange som har gjort reklamejobben sin. Filmen er grundig på manus, bildebruk, lyd med mer. Gratulerer med en sterk film som underholder og som skaper godfølelsen. Norwegian har så absolutt realisert sin målsetting med denne filmen, sier Lasse Gimnes.

Juryen består av følgende bransjepersoner. Lasse Gimnes, daglig leder i GimCom AS, Thomas Borge, researcher i Media Direct Norge AS, Agnes-Maarja Tero, markedskoordinator i CAPA Kinoreklame, Ingvar Sandvik, Marketing & Associate Director i TNS Gallup, Geir Kjærnes, adm. dir. i mediebyrået In Sight AS, Jannicke Haugen, adm. dir. i Nordisk Film Kino samt tidligere markevaresjef i TV 2, nå strategisk rådgiver og partner i Breakfast, Ole Eliassen.