Sølvfilm nummer fire til Tine og Norvegia

Publisert 18-01-2018

Tine med reklamefilmen «Fisketur» for Norvegia ble den siste finalisten i 2017-utgaven av Gullfilmen.

norvegia1000x600.jpg

Tine med reklamefilmen «Fisketur» for Norvegia ble den siste finalisten i 2017-utgaven av Gullfilmen. Det betyr at Tine tar den fjerde Sølvfilmen i reklamekåringen for kinoreklame. De fire Sølvfilm-vinnerne skal i løpet av kort tid konkurrere om Gullfilmen 2017. 

Det er kinoreklame-selskapene Media Direct Norge og CAPA Kinoreklame som står bak etableringen av Gullfilmen. I 2015 vant filmen «Butler» fra Joh. Johannson historiens første Gullfilmen. I 2016 gikk filmen «Vær så snill!» fra Vinmonopolet helt til topps og vant Gullfilmen. Tidlig i februar 2018 får vi vite hvem som vinner Gullfilmen 2017. 

Semifinalistene til Gullfilmen 2017
Den første Sølvfilmen i 2017 gikk til Forsvaret og filmen «Noe mer enn en utdanning». Sølvfilm nummer to gikk til reklamefilmen «The Kid» fra Statens Vegvesen. Tredje Sølvfilm 2017 gikk til flyselskapet Norwegian og filmen «America – Just Like The Movies». Og nå er Tine med Norvegia-reklamen «Fisketur» klar for finalelaget som fjerde vinner i 2017.

Hard konkurranse om siste semifinalebillett
Seks filmer var med i finalekampen om den fjerde Sølvfilmen i 2017.

Det var filmen «The Chase» fra Evergood/Joh. Johannson Kaffe AS med reklamebyrået Naug & Venner AS med Silje Fjeld (tekst), Thorbjørn Naug (AD), Roy Erik Hansen (konsulent) og Lasse Breivold (prosjektleder). Produksjonsbyrået var Assembly Films, New York med produsent Gabrielle Lasting og regissør Jorn Haagen. 

Filmen «Hard knock life» fra Tine Melk ble også vurdert av juryen. Reklamebyrået var TRY med Bacon OSL som produksjonsbyrå. Produsent bak filmen var Ola Narum Berg og Martin Werner (regissør).

Luftforsvarets flygeskole var representert med sin film fra reklamebyrået TRY med Caroline Ekrem og Sara Hødnebø, med Motion Blur som produksjonsbyrå. Produsenter var Espen Horn og Tor Kristian Liseth. Regissør av filmen var Kavar Singh og prosjektleder fra Forsvaret var Stine Barclay Gaasland.

Gilde stilte med filmen «God jul fra den norske bonden», også den fra reklamebyrået TRY. Her var Motion Blur produksjonsbyrå, med Espen Horn som produsent og Harald Zwart som regissør.

Telias reklamefilm «Hvilken musikk liker du egentlig?» var også med i den fjerde finalen i 2017. Reklamebyrået var NORD DDB, mens Bacon var produksjonsbyrået, med Ola Narum Berg som produsent og Christian Holm-Glad som regissør.

Men ingen kunne tukte Norvegia med filmen «Fisketur» i den fjerde Sølvfilmen 2017. Reklamebyrået TRY sto bak, med Atlas som produksjonsbyrå. Produsent var Kristian Kjelman og Kavar Singh var regissøren bak filmen. 

Juryens uttalelser
Juryen skriver blant annet følgende om vinnerfilmen fra Tine og Norvegia i fjerde kvartal 2017:

«Nok en strålende film fra Tine – og det begynner å bli mange av dem. Denne gangen er det Norvegia som imponerer fra A til Å, for ikke å si fra generasjon til generasjon. Filmen er behagelig og formidler historie. Den er fin. Den er lun. Og den er severdig med sterk musikk i bakgrunnen. Dette er reklame som Norvegia virkelig treffer med. Ja, dette er en historie som mange fedre og sønner kan kjenne seg igjen i. Og det er en viss fare for at mange må tørke en tåre i kinosalen. Imponerende fra Tine og Norvegia».

Det er kun norskproduserte filmer, eller filmer produsert av utenlandske selskaper målrettet helt og fullt mot det norske markedet, som blir vurdert av jurymedlemmene. Den skal ha blitt vist på norske kinoer, formidlet av CAPA og/eller MDN.

Adm. dir. Ronny Lieblein i Media Direct Norge sier følgende om vinner-filmen fra fjerde kvartal 2017.

-Strålende film! Tine kommer med den ene gode filmen etter den andre. Fin og harmonisk film med historie og tradisjoner. En film man virkelig kan bli glad i – og en film som passer svært så godt i kinosalen, sier Ronny Lieblein.

Markedskoordinator i CAPA, Agnes-Maarja Tero, sier følgende om vinnerfilmen fra Tine og Norvegia.

- Dypt inderlig reklame med et budskap som Norvegia virkelig har truffet med. Her er det nok mange som kan stå i fare for å tørke vekk en tåre eller to i kinosalen, sier Agnes-Maarja Tero.

Juryleder Lasse Gimnes i GimCom sier følgende om den finaleklare filmen for 2017.

-En film som treffer svært så godt – ikke minst i slutten av året hvor jul og nyttår setter i sving følelser rundt familie og tradisjoner. Norvegia-filmen forsterker denne følelsen. Den er behagelig og varm. Og den skaper ikke minst en god stemning. Dette er reklamefilm på øverste hylle, sier Lasse Gimnes.

Juryen består av følgende bransjepersoner. Lasse Gimnes, daglig leder i GimCom AS, Thomas Borge, researcher i Media Direct Norge AS, Agnes-Maarja Tero, markedskoordinator i CAPA Kinoreklame, Ingvar Sandvik, Marketing & Associate Director i TNS Gallup, Geir Kjærnes, adm. dir. i mediebyrået In Sight AS, Jannicke Haugen, adm. dir. i Nordisk Film Kino samt tidligere merkevaresjef i TV 2, nå strategisk rådgiver og partner i Breakfast, Ole Eliassen.

 

Vinnerfilmen til Tine og Norvegia – «Fisketur»