Solberg blir vår nye markedssjef

Publiceret 16-03-2018

Christer Solberg kommer fra stillingen som Head of Broadcast & Online Video hos mediebyrået Vizeum Norge AS.

ChristerSolberg1000x600.jpg

Media Direct Norge er landets største aktør innen salg av kinoreklame. MDN eies av Egmont-selskapet Nordisk Film.

Solberg (43) starter i sin nye jobb 3. april.  Siden 2010 har han jobbet i Vizeum i ulike roller, men hele tiden med levende bilder i form av kino, video og TV.

-Jeg ser frem til å starte i stillingen. Det skjer svært mye spennende i markedet for kinoreklame for tiden. Det utvikles stadig nye reklameprodukter innen kino, og de etablerte reklameproduktene blir kontinuerlig utviklet. I tillegg er kino en av de mediekanalene som har hatt størst vekst i de senere årene, sier Christer Solberg. 

Christer Solberg gleder seg nå til å komme i gang i sin nye stilling.

-Jeg kjenner kino som reklamekanal godt fra før – og jeg ser på MDN som en spennende aktør i markedet. Jeg gleder meg til å være med å skape resultater hos MDN, sier Christer Solberg.

Administrerende direktør Ronny Lieblein i Media Direct Norge er svært fornøyd med nyansettelsen.

-Kinoreklamen har hatt en flott utvikling de siste årene og kanalen har stadig tatt markedsandeler. I den situasjonen MDN befinner seg i nå, så vil Christer med sin kompetanse bringe oss videre i dette markedet. Han besitter en kompetanse som vi mener blir viktig for å fortsette vår vekst og utvikling. Christer får ansvaret for å videreutvikle vår nasjonale avdeling, markedsføre MDN innad i kinomarkedet og ute i felt, samt være en del av ledergruppen, sier Ronny Lieblein.

Ifølge Mediebyråforeningens tall økte kino som reklamekanal omsetningen via mediebyråene med 15,4 prosent fra 2016 til 2017. Dette skjedde i et totalmarked som økte med 2,4 prosent. Bare utendørs som reklamebærer økte mer i prosent enn kino av hovedkategoriene som Mediebyråforeningen presenterer.

IRMs reklame-tall for 2017 viste en oppgang for kino som reklamekanal på 8,6 prosent. Totalmarkedet fikk en oppgang på 2,9 prosent i fjor. For øvrig viser IRMs prognose for 2018 en oppgang for kino som reklamekanal på 4,9 prosent.