Big Screen Awards 2019 Jury

Publisert 25-11-2019

Jarle Thalberg ny juryleder:
Her er juryen til Big Screen Awards 2019

BSA jury 2019 1000x600
Øverste rad: Jon A Nævestad, Gry Birgitte Bøkkelund, Marianne Massaiu og Ester Hjellum. Midten: Aleksander Hetland, Jarle Thalberg og Christer Solberg. Nederst: Camilla Marstrander, Vegard Kvalvaag og Simen Kjær

Mediebyrå-veteranen og mediedirektør Jarle Thalberg i GroupM er klar som juryleder i den andre utgaven av Big Screen Awards som arrangeres på Vika Kino i Oslo 30. januar. Big Screen Awards er den årlige prisutdelingen for beste reklamefilmer vist på kino.

Med seg blant jurymedlemmene har Thalberg blant andre den ferske «Skal vi danse»-vinneren Aleksander Hetland.

Det skal konkurreres om heder og ære i totalt fem kategorier; det være seg Beste Film Riks, Beste Film Lokal, Årets Nykommer, Beste Kreative Bruk av Kino og Kinopublikummets Favoritt. I tillegg vil årets Young Lions Film bli kåret. I Big Screen Awards 2018 ble Talkmore den store vinneren. Nå er det derimot de beste reklamefilmene fra 2019 som skal hedres og premieres under et storslått arrangement på Vika Kino.

Juryen består av følgende: Jarle Thalberg, mediedirektør hos GroupM, kreatør Ester Hjellum fra Try, Innovation Strategist Simen Kjær fra Vizeum, Senior prosjektleder Gry Birgitte Bækkelund fra Per Høj, Head og Audio Visual Marianne Massaiu fra Mediacom, Business Director Aleksander Hetland fra NORD DDB, Managing director Jon A. Nævestad fra Starcom, Client Director Camilla Marstrander fra Carat, salgsdirektør Vegard Kvalvaag fra CAPA og markedssjef Christer Solberg fra Media Direct Norge.

-Jeg gleder meg til å lede juryen som skal finne vinnerne i vår sterkeste mediekanal. Kino er en fantastisk arena for reklame med unike lyd- og bildemuligheter. Dette er en arena hvor publikum liker og forventer reklame som gjør at det er unike muligheter for påvirkning. Jeg var også i juryen i fjor og det var inspirerende å se hvordan enkelte klarer å bruke kinolerretet og kinosalen som en fantastisk arena til å kommunisere med kundene på, sier juryleder og mediedirektør i GroupM, Jarle Thalberg.

Bak Big Screen Awards står CAPA Kinoreklame og Media Direct Norge. De satser på full kino i nok et år hvor kino ser ut til å få fremgang i reklamemarkedet.

-Vi gleder oss veldig til Big Screen Awards nummer to i rekken. Vi har en knallsterk jury, sier salgsdirektør Vegard Kvalvaag i CAPA.

-Jeg synes vi har satt sammen en sterk og mangfoldig jury. Dette skal bli svært spennende, sier Christer Solberg, markedssjef hos Media Direct Norge.

Juryleder Jarle Thalberg følger kinomarkedet fra dag til dag – og har stor tro på kino som reklamekanal også i tiden fremover.

-Kino har gjort det veldig bra i annonsemarkedet de siste årene og har sterk vekst i motsetning til mange andre mediekanaler. Dette skyldes den unike posisjonen kino har i forhold til å kunne formidle et kreativt budskap i en unik setting. Kinobesøket har vært rimelig stabilt, og kino er en sosial begivenhet og noe en gjør sammen - og er ikke så truet av andre videoplattformer som for eksempel TV er. Prognosen for kino er sterk vekst også i 2020, sier Jarle Thalberg.

Thalberg er ikke i tvil om at kino er en sterk kanal for reklamepåvirkning.

-Kino har høy påvirkningskraft og oppmerksomhet på grunn av den unike settingen hvor alles øyne er rettet mot en gedigen skjerm med fantastisk lyd. Her treffer du både de unge og urbane samt familier i en hyggelig kontekst. Her er det også muligheter for å skape merverdi med eventer og «sampling». Kommunikasjonsverdien på kino er høy og publikum lar seg påvirke av reklamen på kino, sier Jarle Thalberg.